Mäta Readiness Level för inkubatorer
Att mäta en affärsidé och dess progress genom Readiness-nivåer uppdelade i olika dimensioner är ett sätt att mäta dess progress och mognad. Inkubatorer kan jobba olika med vilka dimensioner som passar just deras verksamhet och inriktning. I Incu väljer ni själva vilka som är viktiga för er! Några exempel på vanliga dimensioner som inkubatorer brukar välja att jobba med ser du i listan nedan.

- Exempel på dimensioner
- Technology (TRL)
- Marketing (MRL)
- Business (BRL)
- Customer (CRL)
- Team (TMRL)
- IPR (IRL)
- Funding (FRL)
- Sustainability (SRL)
Ni kan själva skapa de dimensioner och readiness levels som är viktiga för er
Om er inkubator använder Readiness Level och mäter detta på era Startups kan ni använda en anpassningsbar modul i Incu för att underlätta detta. I verktyget finns en möjlighet att själva skapa vilka Dimensioner och Readiness Level som är relevanta för er och som ni vill använda för att mäta era Startups utveckling. Ni kan så klart också välja namn på de olika faserna. Incu tillhandahåller ramverket med funktionalitet för att kunna mäta och rapportera, men ni väljer själva hur ni vill konfigurera det. Smidigt och enkelt!
Jobba med RL enskilt på varje Startup i er portfölj av affärsidéer


Rapportering
Fråga: Kan jag backa bakåt i tiden och se hur de olika nivåerna var ett visst datum?
Svar: Ja! Om ni i september ska rapportera vilka nivåer er portfölj hade vid halvårsskiftet den 30 juni, vad händer då om någon varit inne och uppdaterat nivåer sedan dess? Får jag inte med de senast uppdaterade nivåerna istället då? Nej då - det får du inte! Eftersom all historik och uppdateringar av Readiness Levels sparas i Incu så kan du lätt gå tillbaka i tiden och hämta en ögonblicksbild hur de olika nivåerna var vid ett visst datum.
Här nedan visas ett exempel på en rapport från Incu. Rapporten listar 5 st Startups och visar de nivåer som var aktuella per den 30 november 2024, även fast ändringar kan ha skett därefter. Vi får en snabb visuell överblick vilka faser och nivåer som respektive Startup hade vid datumet. Underlag för rapportering hämtas färdigt, med bara några klick.

Spara tid & resurser
Du kanske vill glömma allt som har att göra med:
- Excels felmeddelande "Filen är låst för redigering av [Användarnamn]. Öppna den som skrivskyddad eller försök igen senare."
- Maila runt / skicka i Teams-chatten: "Kan den som har rapporteringsfilen öppen i Excel stänga ned den. Jag behöver lägga in mina siffror."
- Vänta. Försöka igen. Vänta en stund till.
- Mail med nya versioner av Excel-ark som ska synkas med ditt master-ark.
- Att behöva klippa och klistra från ett ark till ett annat.
- Nu fick jag ännu en ny version från kollega XY, då sparar jag väl den också på min dator som
_FINAL.xls. Nähä, den fanns redan? Då kör jag _FINAL2.xls då. - Att inte säkert veta vilken som är den senast uppdaterade versionen.
Sammanfattningsvis
- check_circle Ni väljer dimensioner själva
- account_tree Alla Startups har sina egna data
- save All historik sparas på varje Startups
- timeline Rapportera ögonblicksbild från ett visst datum, även bakåt i tiden
- speed Spar tid & resurser och ger god överblick - varje dag
- settings Dynamiskt konfigurerbar funktionalitet för att passa ert behov!